Virtual OV voor Autisme: Zelfstandig Reizen en Persoonlijke Groei

Changefied B.V.
Als je ze de wereld geven, dan leer je ze reizen

Hoe kunnen we jongeren met autisme helpen om zelfstandiger te worden en meer van de wereld te ontdekken? Gedragsdeskundige Joke de Haan deelt haar inzichten over het gebruik van Virtual OV om jongeren met autisme te leren reizen met het openbaar vervoer. Dit innovatieve hulpmiddel biedt meer dan alleen vervoer van A naar B - het stimuleert persoonlijke groei en onafhankelijkheid.

Reizen als Leerschool voor Executieve Functies bij Autisme

Joke de Haan, onderdirecteur van een school voor speciaal onderwijs, legt uit: "Tijdens mijn studie ontdekte ik dat reizen een enorme impact heeft op de executieve functies bij jongeren met autisme. Deze functies zijn essentieel voor het plannen, organiseren en probleemoplossend vermogen."

"Door jongeren met autisme te leren reizen met het OV, activeren en ontwikkelen we hun executieve functies," vervolgt Joke. "Dit heeft voordelen op verschillende levensgebieden, zoals het opladen van een OV-pas of het omgaan met onverwachte wijzigingen in de dienstregeling."

 

Virtual OV: Veilig Oefenen voor Jongeren met Autisme

Virtual OV biedt een veilige, virtuele omgeving waarin jongeren met autisme kunnen oefenen met reizen. Joke licht toe: "In Virtual OV leren ze omgaan met uitdagingen zoals vertraagde treinen of het vinden van alternatieve routes. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en probleemoplossende vaardigheden."

De Weg naar Zelfstandigheid voor Mensen met Autisme

"Als je jongeren met autisme de wereld wilt geven, moet je ze leren reizen," benadrukt Joke. Ze deelt het succesverhaal van Kees, een jongeman met autisme die dankzij reistraining nu zelfstandig woont en werkt.

Virtual OV maakt het mogelijk om grotere groepen jongeren met autisme te begeleiden in het ontwikkelen van hun reisvaardigheden en executieve functies.

Breder Toepassingsgebied: Van Autisme tot Burgerschap

De vaardigheden die jongeren met autisme leren via Virtual OV reiken verder dan alleen reizen. Joke ziet mogelijkheden voor toepassing in het onderwijs: "Virtual OV kan een waardevolle bijdrage leveren aan lessen over burgerschap. Zelfstandig kunnen reizen is immers een recht van iedere burger en draagt bij aan persoonlijke vrijheid."

Ontdek de Mogelijkheden van Virtual OV voor Autisme

Geïnteresseerd in het inzetten van Virtual OV voor jongeren met autisme?

 

Blog Neurodivergentie en vakantie
door Tim van Dam 7 juli 2025
Ontdek hoe neurodivergente reizigers (zoals mensen met autisme of een licht verstandelijke beperking) zich beter kunnen voorbereiden op reizen met het openbaar vervoer dankzij Virtual OV. Inclusief tips en oplossingen voor stressvrij en inclusief reizen.
Blog Transfer of Learning
door tim 30 mei 2025
Transfer of learning, oftewel leertransfer, is het proces waarbij kennis, vaardigheden en inzichten die in de ene context zijn opgedaan, succesvol worden toegepast in een nieuwe situatie. Dit principe is de kern van effectief onderwijs en training: leren is pas waardevol als het geleerde daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. In deze blog lees je hoe virtual reality leren zorgt voor betere leertransfer en waarom dit essentieel is voor duurzaam en toekomstbestendig onderwijs.
Virtual OV en de overheid
door tim 9 mei 2025
Ontdek hoe Virtual OV gemeenten helpt bij het realiseren van inclusiviteitsdoelstellingen en de Lokale Inclusie Agenda (LIA). Vergroot toegankelijkheid en bespaar op doelgroepenvervoer met deze innovatieve VR-oplossing!
Impact van 6DoF VR voor Neurodivergenten
door jade 29 april 2025
Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich razendsnel tot een waardevol hulpmiddel voor neurodivergente mensen. Vooral de nieuwste generatie VR-technologie, met zes vrijheidsgraden (6DoF), biedt unieke kansen voor het trainen van sociale vaardigheden en het vergroten van zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren die bijvoorbeeld autisme hebben.
Blog
door Brenda van Es 8 april 2025
Virtual OV biedt een innovatieve oplossing voor een belangrijke vraag binnen het speciaal onderwijs: hoe leren we kinderen zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Voor leerkracht Very, werkzaam bij KPO Speciaal Onderwijs De Kameleon in Roosendaal, heeft Virtual OV veel meer gebracht dan alleen oefening in reisvaardigheden. Het VR-leerplatform vergroot namelijk het zelfvertrouwen én de zelfstandigheid bij haar leerlingen. In dit artikel delen we haar ervaringen en bespreken we de impact van Virtual OV.
Virtual Public Tranport
door jade 20 maart 2025
Dutch Virtual Public Transport, een innovatieve spin-off van het succesvolle Virtual OV leerplatform, kondigt met trots de lancering aan van hun nieuwe Virtual Reality-ervaring op de Meta Store. Deze baanbrekende applicatie, ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse vervoersorganisaties, is ontworpen om internationale bezoekers vertrouwd te maken met het Nederlandse openbaar vervoer, terwijl de applicatie ook neurodivergente mensen ondersteunt bij het zelfredzaam worden in het OV.
Zelfstandigheid en Ouder- ondersteuning in Leerlingenvervoer
door jade 17 maart 2025
Zelfstandigheid en Ouderondersteuning in Leerlingenvervoer: De Rol van Gemeenten, Onderwijs en Virtual OV Recent nieuws laat zien dat gemeenten steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs bij ouders leggen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kunnen gemeenten, onderwijsinstellingen, én innovatieve oplossingen zoals Virtual OV samenwerken om jongeren zelfstandiger te maken en ouders tegelijkertijd de juiste ondersteuning te bieden?
Dmitri teaching a child how to use Public Transport in virtual reality.
door Brenda van Es 19 februari 2025
 
BLOG Taalachterstand
door Brenda van Es 31 januari 2025
In een wereld waar zelfstandigheid en mobiliteit steeds belangrijker worden, biedt het Virtual Reality leerplatform 'Virtual OV' een veelbelovende oplossing voor leerlingen. Met name voor leerlingen met een taalachterstand op Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht blijkt deze innovatieve lesmethode effectief. Marloes Heidekamp, docent en ICT-coördinator, deelt haar positieve ervaringen met deze innovatieve lesmethode.
Mobiliteitsarmoede: De Onzichtbare Barrière in Onze Samenleving
door Tim van Dam 15 januari 2025
In onze samenleving vormt mobiliteitsarmoede een stille vernietigende realiteit die miljoenen mensen dagelijks beperkt in hun fundamentele levenskansen.
Show More