Zo helpt VR jouw gemeente aan écht inclusief openbaar vervoer

Changefied B.V.

Ontdek hoe Virtual OV gemeenten helpt bij het realiseren van inclusiviteitsdoelstellingen en de Lokale Inclusie Agenda (LIA). Vergroot toegankelijkheid en bespaar op doelgroepenvervoer met deze innovatieve VR-oplossing!

Gemeenten staan voor de uitdaging om het openbaar vervoer toegankelijk te maken voor iedereen. Maar hoe zorg je ervoor dat inwoners – van jong tot oud, met of zonder beperking – zelfstandig kunnen reizen? Virtual OV biedt een innovatieve oplossing die niet alleen bijdraagt aan de Lokale Inclusie Agenda (LIA), maar ook direct de zelfredzaamheid en participatie van inwoners vergroot.


Wat is Virtual OV?


Virtual OV is een Virtual Reality-leerplatform waarmee inwoners in een veilige, digitale omgeving kunnen oefenen met reizen in het openbaar vervoer. Denk aan het inchecken met een OV-chipkaart, overstappen of het vinden van de juiste halte. Het platform is gebruiksvriendelijk en ontwikkeld in samenwerking met ervaringsdeskundigen, zodat het aansluit bij de praktijk en de behoeften van mensen met zichtbare én onzichtbare beperkingen.


Waarom is Virtual OV relevant voor gemeenten?


Toegankelijkheid vergroten: Virtual OV maakt het OV laagdrempelig voor mensen met een beperking, ouderen, nieuwkomers en inwoners met minder digitale vaardigheden.

Zelfstandig reizen stimuleren: Gebruikers bouwen vertrouwen op en doen ervaring op, waardoor de stap naar zelfstandig reizen kleiner wordt.

Praktische invulling van de LIA: Virtual OV sluit aan bij de thema’s vervoer, onderwijs, werk en zelfredzaamheid die centraal staan in veel Lokale Inclusie Agenda’s.

Kostenbesparing: Door inwoners reisvaardigheden aan te leren, vermindert de afhankelijkheid van doelgroepenvervoer – dat levert direct een kostenvoordeel op voor gemeenten.


Ervaringsdeskundigheid als uitgangspunt


“Niets over ons, zonder ons.” Dat motto uit het VN-verdrag Handicap staat centraal. Virtual OV wordt samen met ervaringsdeskundigen ontwikkeld en getest, zodat het platform écht aansluit bij de dagelijkse praktijk en de drempels die mensen ervaren.


Bewustwording en communicatie


Virtual OV laat beleidsmakers, OV-aanbieders én inwoners ervaren waar de uitdagingen liggen in het openbaar vervoer. Het platform is daarmee ook een krachtig middel om het gesprek over inclusie en toegankelijkheid op gang te brengen binnen de gemeente.


Klaar voor inclusief reizen?


Virtual OV is meer dan een digitale tool: het is een kans om als gemeente werk te maken van toegankelijk en zelfstandig reizen voor iedereen. Wil je weten hoe Virtual OV jouw gemeente kan helpen bij het realiseren van inclusiviteitsdoelstellingen en de Lokale Inclusie Agenda? Download de flyer of vraag direct een demo aan!


Bereid jouw gemeente voor op écht toegankelijk reizen – met Virtual OV!


Blog Neurodivergentie en vakantie
door Tim van Dam 7 juli 2025
Ontdek hoe neurodivergente reizigers (zoals mensen met autisme of een licht verstandelijke beperking) zich beter kunnen voorbereiden op reizen met het openbaar vervoer dankzij Virtual OV. Inclusief tips en oplossingen voor stressvrij en inclusief reizen.
Blog Transfer of Learning
door tim 30 mei 2025
Transfer of learning, oftewel leertransfer, is het proces waarbij kennis, vaardigheden en inzichten die in de ene context zijn opgedaan, succesvol worden toegepast in een nieuwe situatie. Dit principe is de kern van effectief onderwijs en training: leren is pas waardevol als het geleerde daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. In deze blog lees je hoe virtual reality leren zorgt voor betere leertransfer en waarom dit essentieel is voor duurzaam en toekomstbestendig onderwijs.
Impact van 6DoF VR voor Neurodivergenten
door jade 29 april 2025
Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich razendsnel tot een waardevol hulpmiddel voor neurodivergente mensen. Vooral de nieuwste generatie VR-technologie, met zes vrijheidsgraden (6DoF), biedt unieke kansen voor het trainen van sociale vaardigheden en het vergroten van zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren die bijvoorbeeld autisme hebben.
Blog
door Brenda van Es 8 april 2025
Virtual OV biedt een innovatieve oplossing voor een belangrijke vraag binnen het speciaal onderwijs: hoe leren we kinderen zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Voor leerkracht Very, werkzaam bij KPO Speciaal Onderwijs De Kameleon in Roosendaal, heeft Virtual OV veel meer gebracht dan alleen oefening in reisvaardigheden. Het VR-leerplatform vergroot namelijk het zelfvertrouwen én de zelfstandigheid bij haar leerlingen. In dit artikel delen we haar ervaringen en bespreken we de impact van Virtual OV.
Virtual Public Tranport
door jade 20 maart 2025
Dutch Virtual Public Transport, een innovatieve spin-off van het succesvolle Virtual OV leerplatform, kondigt met trots de lancering aan van hun nieuwe Virtual Reality-ervaring op de Meta Store. Deze baanbrekende applicatie, ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse vervoersorganisaties, is ontworpen om internationale bezoekers vertrouwd te maken met het Nederlandse openbaar vervoer, terwijl de applicatie ook neurodivergente mensen ondersteunt bij het zelfredzaam worden in het OV.
Zelfstandigheid en Ouder- ondersteuning in Leerlingenvervoer
door jade 17 maart 2025
Zelfstandigheid en Ouderondersteuning in Leerlingenvervoer: De Rol van Gemeenten, Onderwijs en Virtual OV Recent nieuws laat zien dat gemeenten steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs bij ouders leggen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kunnen gemeenten, onderwijsinstellingen, én innovatieve oplossingen zoals Virtual OV samenwerken om jongeren zelfstandiger te maken en ouders tegelijkertijd de juiste ondersteuning te bieden?
Virtual OV voor autisme
door Brenda van Es 3 maart 2025
Hoe kunnen we jongeren met autisme helpen om zelfstandiger te worden en meer van de wereld te ontdekken? Gedragsdeskundige Joke de Haan deelt haar inzichten over het gebruik van Virtual OV om jongeren met autisme te leren reizen met het openbaar vervoer. Dit innovatieve hulpmiddel biedt meer dan alleen vervoer van A naar B - het stimuleert persoonlijke groei en onafhankelijkheid.
Dmitri teaching a child how to use Public Transport in virtual reality.
door Brenda van Es 19 februari 2025
 
BLOG Taalachterstand
door Brenda van Es 31 januari 2025
In een wereld waar zelfstandigheid en mobiliteit steeds belangrijker worden, biedt het Virtual Reality leerplatform 'Virtual OV' een veelbelovende oplossing voor leerlingen. Met name voor leerlingen met een taalachterstand op Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht blijkt deze innovatieve lesmethode effectief. Marloes Heidekamp, docent en ICT-coördinator, deelt haar positieve ervaringen met deze innovatieve lesmethode.
Mobiliteitsarmoede: De Onzichtbare Barrière in Onze Samenleving
door Tim van Dam 15 januari 2025
In onze samenleving vormt mobiliteitsarmoede een stille vernietigende realiteit die miljoenen mensen dagelijks beperkt in hun fundamentele levenskansen.
Show More