Back to School: Durf je reis te maken met Virtual OV!

Changefied B.V.

Back to School: Durf je reis te maken met Virtual OV!

Terwijl de zomervakantie langzaam ten einde komt, maken tienduizenden jongeren zich op voor het nieuwe schooljaar. Voor een grote groep betekent dit: opnieuw met het leerlingenvervoer op pad. Maar steeds vaker hoor je dat jongeren liever zelfstandig willen reizen. Ze willen laten zien wat ze kunnen, hun grenzen verleggen en de stap maken naar onafhankelijkheid. Toch blijkt de overstap van busje naar openbaar vervoer in de praktijk groot – en soms zelfs spannend. Gelukkig biedt innovatie uitkomst: Virtual OV, een slimme training van Changefied , opent letterlijk deuren naar zelfredzaamheid.


Leerlingenvervoer anno 2025: Cijfers en wensen

In Nederland maken jaarlijks zo’n 75.000 leerlingen gebruik van gemeentelijk leerlingenvervoer. Vaak zijn dit kinderen uit het speciaal onderwijs die – om uiteenlopende redenen – (nog) niet zelfstandig naar school kunnen reizen. Het aantal groeit, net als de kosten, maar tegelijkertijd zijn er steeds meer jongeren die de wens uitspreken om het OV te proberen en meer zelf te regelen. Ouders en begeleiders onderstrepen dit: niet alleen voor het zelfvertrouwen, maar óók voor de toekomstkansen van hun kind.


Burgerschap: Zelfredzaamheid als leerdoel

Onderwijs blijft in beweging, en het leerdoel ‘Burgerschap’ krijgt meer gewicht. Zelfredzaamheid speelt hierbij een centrale rol: leerlingen worden gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen, zelf keuzes te maken en praktische vaardigheden te oefenen. Reizen met het OV is een kansrijke context: het vraagt plannen, omgaan met onverwachte situaties, durven vragen, en – belangrijk – leren reflecteren op ervaringen. Deze stap naar zelfstandigheid is niet voor elk kind vanzelfsprekend, maar wel voor vrijwel ieder kind wenselijk en haalbaar met de juiste hulp.


Virtual OV: Veilig oefenen, zelf de regie

Precies daar springt Changefied op in met Virtual OV: een virtueel leerplatform waarmee jongeren in hun eigen tempo OV-ervaring kunnen opdoen. In een veilige, realistische VR-omgeving oefenen ze met inchecken, reizen, overstappen en zelfs met situaties die wel eens misgaan – denk aan een gemiste halte of een volle bus. De stijgende moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat elke leerling zelfvertrouwen opbouwt. Omdat alles virtueel is, kunnen fouten maken en nog eens proberen zonder schaamte of stress.


Resultaat: Minder afhankelijk, meer kansen

De resultaten zijn indrukwekkend: steeds meer jongeren stappen dankzij Virtual OV zelfstandig de bus of trein in. Het aantal ritten per taxi of busje neemt af, wat het openbaar vervoer voor hen toegankelijker maakt en de druk op leerlingenvervoer verlaagt. Scholen en gemeenten steken zo niet alleen in op efficiëntie, maar geven ook concreet invulling aan het leerdoel Burgerschap. Zo worden jongeren zelfstandiger, weerbaarder en beter voorbereid op een toekomst waarin eigen regie belangrijk is.


Durf te reizen – zet de stap met Virtual OV! Wil jij als school, gemeente of ouder bijdragen aan de volgende stap in het leven van jongeren? Investeer dan in training op zelfredzaamheid en laat ze vakantie-zelfvertrouwen meenemen naar het nieuwe schooljaar. Virtual OV laat zien: leren reizen is dé route naar zelfstandigheid!


Blog Neurodivergentie en vakantie
door Tim van Dam 7 juli 2025
Ontdek hoe neurodivergente reizigers (zoals mensen met autisme of een licht verstandelijke beperking) zich beter kunnen voorbereiden op reizen met het openbaar vervoer dankzij Virtual OV. Inclusief tips en oplossingen voor stressvrij en inclusief reizen.
Blog Transfer of Learning
door tim 30 mei 2025
Transfer of learning, oftewel leertransfer, is het proces waarbij kennis, vaardigheden en inzichten die in de ene context zijn opgedaan, succesvol worden toegepast in een nieuwe situatie. Dit principe is de kern van effectief onderwijs en training: leren is pas waardevol als het geleerde daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. In deze blog lees je hoe virtual reality leren zorgt voor betere leertransfer en waarom dit essentieel is voor duurzaam en toekomstbestendig onderwijs.
Virtual OV en de overheid
door tim 9 mei 2025
Ontdek hoe Virtual OV gemeenten helpt bij het realiseren van inclusiviteitsdoelstellingen en de Lokale Inclusie Agenda (LIA). Vergroot toegankelijkheid en bespaar op doelgroepenvervoer met deze innovatieve VR-oplossing!
Impact van 6DoF VR voor Neurodivergenten
door jade 29 april 2025
Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich razendsnel tot een waardevol hulpmiddel voor neurodivergente mensen. Vooral de nieuwste generatie VR-technologie, met zes vrijheidsgraden (6DoF), biedt unieke kansen voor het trainen van sociale vaardigheden en het vergroten van zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren die bijvoorbeeld autisme hebben.
Blog
door Brenda van Es 8 april 2025
Virtual OV biedt een innovatieve oplossing voor een belangrijke vraag binnen het speciaal onderwijs: hoe leren we kinderen zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Voor leerkracht Very, werkzaam bij KPO Speciaal Onderwijs De Kameleon in Roosendaal, heeft Virtual OV veel meer gebracht dan alleen oefening in reisvaardigheden. Het VR-leerplatform vergroot namelijk het zelfvertrouwen én de zelfstandigheid bij haar leerlingen. In dit artikel delen we haar ervaringen en bespreken we de impact van Virtual OV.
Virtual Public Tranport
door jade 20 maart 2025
Dutch Virtual Public Transport, een innovatieve spin-off van het succesvolle Virtual OV leerplatform, kondigt met trots de lancering aan van hun nieuwe Virtual Reality-ervaring op de Meta Store. Deze baanbrekende applicatie, ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse vervoersorganisaties, is ontworpen om internationale bezoekers vertrouwd te maken met het Nederlandse openbaar vervoer, terwijl de applicatie ook neurodivergente mensen ondersteunt bij het zelfredzaam worden in het OV.
Zelfstandigheid en Ouder- ondersteuning in Leerlingenvervoer
door jade 17 maart 2025
Zelfstandigheid en Ouderondersteuning in Leerlingenvervoer: De Rol van Gemeenten, Onderwijs en Virtual OV Recent nieuws laat zien dat gemeenten steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs bij ouders leggen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kunnen gemeenten, onderwijsinstellingen, én innovatieve oplossingen zoals Virtual OV samenwerken om jongeren zelfstandiger te maken en ouders tegelijkertijd de juiste ondersteuning te bieden?
Virtual OV voor autisme
door Brenda van Es 3 maart 2025
Hoe kunnen we jongeren met autisme helpen om zelfstandiger te worden en meer van de wereld te ontdekken? Gedragsdeskundige Joke de Haan deelt haar inzichten over het gebruik van Virtual OV om jongeren met autisme te leren reizen met het openbaar vervoer. Dit innovatieve hulpmiddel biedt meer dan alleen vervoer van A naar B - het stimuleert persoonlijke groei en onafhankelijkheid.
Dmitri teaching a child how to use Public Transport in virtual reality.
door Brenda van Es 19 februari 2025
 
BLOG Taalachterstand
door Brenda van Es 31 januari 2025
In een wereld waar zelfstandigheid en mobiliteit steeds belangrijker worden, biedt het Virtual Reality leerplatform 'Virtual OV' een veelbelovende oplossing voor leerlingen. Met name voor leerlingen met een taalachterstand op Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht blijkt deze innovatieve lesmethode effectief. Marloes Heidekamp, docent en ICT-coördinator, deelt haar positieve ervaringen met deze innovatieve lesmethode.
Show More