Algemene VR vragen

  • Virtual Reality en misselijkheid—hoe zit dat?

    In de afgelopen jaren heeft de VR-industrie enorme vooruitgang geboekt in het verminderen van motion sickness, waarbij veel aandacht is besteed aan het verbeteren van de technologieën en het begrijpen van de oorzaken ervan.


    Waarom word je misselijk in VR?

    Tegenstrijdige signalen: Je brein ontvangt tegenstrijdige informatie van je ogen en je evenwichtsorgaan.

    Dieptezicht: VR creëert een dieptezicht dat je hersenen mogelijk niet goed kunnen verwerken.


    Gelukkig zijn er verschillende benaderingen die worden toegepast om motion sickness te verminderen of zelfs te voorkomen.


    Zo werken wij voor onze games aan:

    1. Verbeterde hardware en software: Fabrikanten van VR-headsets werken voortdurend aan het verbeteren van de beeldkwaliteit, het verminderen van vertragingen en het minimaliseren van bewegingsonscherpte, waardoor de kans op motion sickness wordt verminderd.

    2. Optimalisatie van bewegingsalgoritmen: We implementeren geavanceerde algoritmen die bewegingspatronen en snelheden reguleren, waardoor de gebruikerservaring soepeler en comfortabeler wordt.

    3. Gebruik van comfortabele omgeving: Door het ontwerpen van VR-omgevingen die minder intense bewegingen en snelle veranderingen bevatten, kan de kans op motion sickness worden verminderd.


    Wat je zelf kunt doen om motion sickness te verminderen:

    1. Zorg voor een goed geventileerde ruimte.

    2. Eet en drink voldoende, maar niet te veel, voordat je de VR-bril opzet.

    3. Pas de helderheid van je VR-bril aan om overprikkeling te voorkomen.

    4. Niet te veel licht in de kamer.

    5. Stel de pupilafstand van je bril goed af.

    6. Draai niet te veel en te snel met je hoofd.

  • Wat is 6DoF

    6DoF staat voor “Zes graden van vrijheid” en verwijst naar de vrijheid van beweging in een driedimensionale ruimte. 6DoF biedt de mogelijkheid om vooruit, achteruit, omhoog, omlaag, links en rechts te bewegen, en om je heen te draaien. Dit is in tegenstelling tot 3DoF of 360 VR, waarin het alleen mogelijk is om vanuit een vast perspectief om je heen te kijken.


    Deze extra bewegingsvrijheid biedt de mogelijkheid om als speler op eigen tempo de omgeving te verkennen. 6DoF in de controllers maakt het ook mogelijk om natuurlijke interacties met de omgeving te hebben.


    Samen zorgt dit voor een veel meeslependere en interactievere ervaring.

  • Hoe wordt veiligheid en privacy geborgd bij het gebruik van VR?

    Bij Changefied worden helemaal geen gebruiksgegevens van individuele gebruikers geregistreerd of gekoppeld aan het platform. Dit betekent dat er geen persoonlijke data worden opgeslagen of gedeeld, waardoor de privacy van gebruikers volledig gewaarborgd blijft. Door deze aanpak minimaliseert Changefied elk risico op datalekken en zorgt het ervoor dat gebruikers anoniem en veilig kunnen trainen in VR.


    Naast deze strikte non-registratie van gebruikersdata werkt Changefied conform de AVG-wetgeving en passen zij versleuteling toe bij data-overdracht waar dat relevant is. Ook besteedt Changefied aandacht aan fysieke veiligheid door het adviseren van een veilige VR-gebruikersomgeving en het begeleiden van gebruikers met trainingen en ondersteuning.


    Deze sterke focus op privacy, gecombineerd met een veilige gebruiksomgeving en transparante communicatie, maakt dat Changefied VR-oplossingen een betrouwbaar en veilig instrument zijn in zorg en onderwijs.


    Kortom: Changefied verzamelt bewust geen gebruikersdata, werkt volgens privacywetgeving, en creëert een veilige, gecontroleerde VR-ervaring voor alle deelnemers.

  • Hoe draagt VR bij aan executieve functies en zelfstandigheid?

    Virtual Reality (VR) trainingen ondersteunen de ontwikkeling van executieve functies door het bieden van een veilige, gecontroleerde en herhaalbare leeromgeving waarin gebruikers vaardigheden zoals plannen, beslissingen nemen, problemen oplossen en doelgericht handelen kunnen oefenen. Door middel van realistische, ervaringsgerichte scenario’s worden gebruikers actief betrokken bij het trainen van cognitieve functies die essentieel zijn voor zelfregie en zelfstandigheid. Dit proces vermindert faalangst omdat fouten gemaakt kunnen worden zonder directe consequenties en directe feedback helpt bij het verbeteren van de vaardigheden.


    Recent onderzoek onderstreept dat VR-gaming en specifieke VR-trainingsprogramma’s kunnen leiden tot verbeteringen in executief functioneren, zoals een betere verwerkingssnelheid, minder fouten bij taken en hogere kwaliteit van leven, met name bij mensen met hersenletsel of neurodivergentie. VR-simulaties oefenen ook stressmanagement, cognitieve flexibiliteit en impulse controle, wat bijdraagt aan een betere zelfstructurering en zelfstandigheid in het dagelijks leven.


    Specifieke toepassingen van VR, zoals het Virtual OV-platform, trainen planningsvaardigheden, probleemoplossend vermogen en focus in levensechte situaties (bijvoorbeeld zelfstandig reizen met het openbaar vervoer). De krachtige combinatie van 6DoF-technologie zorgt voor maximale bewegingsvrijheid en realisme, wat de overdraagbaarheid van aangeleerde vaardigheden naar de echte wereld bevordert.

Virtual OV

  • Welke VR-headsets zijn geschikt voor Virtual OV?

    -  HTC Vive Focus

    -  Meta Quest 2, 3 en 3S

    -  Pico 4


    Deze VR-brillen beschikken over voldoende rekenkracht om de gedetailleerde en interactieve Virtual OV-omgeving soepel weer te geven. Ze bieden de nodige prestaties voor een meeslepende en responsieve ervaring tijdens het navigeren door virtuele openbaar vervoerscenario's.

Virtual TechLab

  • Voor wie is Virtual TechLab bedoeld?

    Virtual TechLab is ontworpen voor onderwijsinstellingen, met name die gespecialiseerd zijn in technisch onderwijs en IT-gerelateerde vakken. Het is geschikt voor zowel beginners als gevorderde studenten.


    Je kunt in Virtal TechLAb alles leren over IT hardware of juist je kennis weer verfrissen!

  • Is Virtual TechLab beschikbaar in de Meta Store?

    Ja, Virtual TechLab is officieel beschikbaar in de Meta Store!


    Je kunt de demo downloaden, in de demo is het volledige leerplatform aan te schaffen.

  • Welke VR-headsets zijn geschikt voor Virtual TechLab

    -  HTC Vive Focus

    -  Meta Quest 2, 3 en 3S

    -  Pico 3 en 4


    Deze VR-brillen beschikken over voldoende rekenkracht om de gedetailleerde en interactieve Virtual TechLab-omgeving soepel weer te geven. Ze bieden de nodige prestaties voor een meeslepende en responsieve ervaring tijdens het navigeren.