Veel gestelde vragen:

๐—ฉ๐—ถ๐—ฟ๐˜๐˜‚๐—ฎ๐—น ๐—ฅ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐˜† ๐—ฒ๐—ป ๐— ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ: ๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜‡๐—ถ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜?

Virtual Reality (VR) is een technologie die ons meeneemt naar virtuele werelden. Maar wist je dat sommige mensen misselijk kunnen worden tijdens VR-ervaringen? We noemen dit ๐— ๐—ผ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐—ฆ๐—ถ๐—ฐ๐—ธ๐—ป๐—ฒ๐˜€๐˜€. Motion Sickness kan een obstakel vormen voor een optimale ervaring. Gelukkig wordt er voortdurend gewerkt aan oplossingen om dit probleem te tackelen.

In de afgelopen jaren heeft de VR-industrie enorme vooruitgang geboekt in het verminderen van motion sickness, waarbij veel aandacht is besteed aan het verbeteren van de technologieรซn en het begrijpen van de oorzaken ervan.

๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ ๐—ท๐—ฒ ๐—บ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ถ๐—ป ๐—ฉ๐—ฅ?
๐—ง๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ฒ ๐˜€๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป: Je brein ontvangt tegenstrijdige informatie van je ogen en je evenwichtsorgaan.
๐——๐—ถ๐—ฒ๐—ฝ๐˜๐—ฒ๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜: VR creรซert een dieptezicht dat je hersenen mogelijk niet goed kunnen verwerken.

Gelukkig zijn er verschillende benaderingen die worden toegepast om motion sickness te verminderen of zelfs te voorkomen.

๐—ญ๐—ผ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ถ๐—ท ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ด๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป:
๐Ÿญ. ๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ผ๐—ณ๐˜๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ: Fabrikanten van VR-headsets werken voortdurend aan het verbeteren van de beeldkwaliteit, het verminderen van vertragingen en het minimaliseren van bewegingsonscherpte, waardoor de kans op motion sickness wordt verminderd.
๐Ÿฎ. ๐—ข๐—ฝ๐˜๐—ถ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ฎ๐—น๐—ด๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—บ๐—ฒ๐—ป: We implementeren geavanceerde algoritmen die bewegingspatronen en snelheden reguleren, waardoor de gebruikerservaring soepeler en comfortabeler wordt.
๐Ÿฏ. ๐—š๐—ฒ๐—ฏ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฒ ๐—ผ๐—บ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป: Door het ontwerpen van VR-omgevingen die minder intense bewegingen en snelle veranderingen bevatten, kan de kans op motion sickness worden verminderd.

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—บ ๐—บ๐—ผ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐˜€๐—ถ๐—ฐ๐—ธ๐—ป๐—ฒ๐˜€๐˜€ ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป:
๐Ÿญ. ๐—™๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ ๐—น๐˜‚๐—ฐ๐—ต๐˜: Zorg voor een goed geventileerde VR-ruimte.
๐Ÿฎ. ๐— ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ด ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ป: Eet en drink voldoende, maar niet te veel, voordat je de VR-bril opzet.
๐Ÿฏ. ๐—›๐—ฒ๐—น๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป: Pas de helderheid van je VR-bril aan om overprikkeling te voorkomen.
๐Ÿฐ. ๐—Ÿ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—บ๐˜๐—ฒ: Niet te veel licht in de kamer.
๐Ÿฑ. ๐—ฃ๐˜‚๐—ฝ๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ณ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป: Stel de pupilafstand van je bril goed af.
๐Ÿฒ. ๐——๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ถ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ณ๐—ฑ: Draai niet te veel en te snel met je hoofd.

๐——๐—ฒ ๐—œ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฐ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿฒ๐——๐—ผ๐—™ ๐—ฉ๐—ฅ ๐—ผ๐—ฝ ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—–๐—ผ๐—ด๐—ป๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐—ฉ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ถ๐˜€ ๐Ÿฒ๐——๐—ผ๐—™?

6DoF staat voor โ€œ๐—ญ๐—ฒ๐˜€ ๐—š๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฉ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑโ€ en verwijst naar de vrijheid van beweging in een driedimensionale ruimte. 6DoF biedt de mogelijkheid om vooruit, achteruit, omhoog, omlaag, links en rechts te bewegen, en om je heen te draaien. Dit is in tegenstelling tot 3DoF of 360 VR, waarin het alleen mogelijk is om vanuit een vast perspectief om je heen te kijken. Deze extra bewegingsvrijheid biedt de mogelijkheid om als speler op eigen tempo de omgeving te verkennen. 6DoF in de controllers maakt het ook mogelijk om natuurlijke interacties met de omgeving te hebben. Samen zorgt dit voor een veel meeslependere en interactievere ervaring.

๐—ง๐—ผ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿฒ๐——๐—ผ๐—™ ๐—ถ๐—ป ๐—ฉ๐—ถ๐—ฟ๐˜๐˜‚๐—ฎ๐—น ๐—ข๐—ฉ

Changefied maakt met Virtual OV gebruik van 6DoF-technologie. Dit gaat verder dan alleen kijken; het stelt gebruikers in staat om zich te bevinden in een virtuele open wereld waarin de speler zelf de controle heeft. Wat betekent dit voor cliรซnten die trainen met Virtual OV?

๐Ÿญ. ๐—ก๐—ฎ๐˜ƒ๐—ถ๐—ด๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป:
Gebruikers leren complexe routes plannen en uitvoeren in een veilige, gecontroleerde omgeving.
Ze kunnen daadwerkelijk hun OV-pas scannen tegen een paslezer, waardoor ze praktische ervaring opdoen.

๐Ÿฎ. ๐—ฆ๐—ผ๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—น๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ผ๐—ฒ๐—ณ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป:
Door te simuleren hoe ze moeten omgaan met medereizigers en OV-personeel, bouwen gebruikers aan hun zelfvertrouwen.
Ze leren de ongeschreven regels van sociaal gedrag in het openbaar vervoer.

๐Ÿฏ. ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜€๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป:
Gebruikers worden blootgesteld aan verschillende OV-scenarioโ€™s, waardoor ze leren omgaan met onverwachte situaties.
Dit helpt bij het opbouwen van veerkracht en stressbestendigheid.

๐—”๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฒ๐—ป ๐—ฉ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—˜๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ช๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฑ

Met Virtual OV zijn gebruikers niet alleen getuige van een simulatie; ๐˜‡๐—ฒ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‡๐—ถ๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐—ฒ๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด. Dit leidt tot een betere voorbereiding op de echte wereld. Onderdompeling en interactie zijn essentieel voor diepgaand begrip en kennisretentie. Bij Changefied geloven we dat we met 6DoF VR de barriรจres doorbreken en cognitieve vaardigheden op manieren kunnen ontwikkelen die voorheen ondenkbaar waren.

Hoe vergroot ik Zelfredzaamheid met Virtual OV?

Virtual OV vergroot de zelfredzaamheid in het openbaar vervoer door:

  1. Realistische scenario's aan te bieden waarin deelnemers veilig kunnen oefenen.
  2. Stapsgewijs essentiรซle vaardigheden te ontwikkelen, zoals stressmanagement, focus en zelfstandig navigeren.
  3. Het opbouwen van zelfvertrouwen door herhaaldelijk te oefenen in een veilige VR-omgeving.
  4. Het versterken van executieve functies zoals plannen, probleemoplossing en aandacht behouden.
  5. Geleidelijk de complexiteit van de levels te verhogen, waardoor deelnemers steeds uitdagendere situaties leren beheersen.
  6. De mogelijkheid te bieden om de hoeveelheid prikkels aan te passen, zodat gebruikers op hun eigen tempo kunnen leren.
  7. Praktische vaardigheden te oefenen, zoals het gebruik van een reisplanner, omgaan met vertragingen en het selecteren van de juiste bus.

Door deze elementen te combineren, stelt Virtual OV gebruikers in staat om stap voor stap hun zelfredzaamheid in het openbaar vervoer te vergroten, wat uiteindelijk leidt tot meer zelfstandigheid, een betere kwaliteit van leven en toegenomen economische kansen.

Hoe ondersteund Virtual OV Reisbuddies

Voor reisbuddies die werken met neurodivergente cliรซnten in het openbaar vervoer

Verbeterd inzicht en effectievere training

Reisbuddies kunnen via een tablet de voortgang van hun cliรซnten monitoren tijdens het gebruik van Virtual OV. Dit geeft waardevolle inzichten in:

  • Specifieke uitdagingen waar cliรซnten tegenaan lopen
  • Vaardigheden die extra aandacht nodig hebben
  • Vooruitgang in verschillende scenario's

Met deze informatie kunnen reisbuddies hun aanpak gerichter afstemmen op de individuele behoeften van elke cliรซnt.

Consistente oefenomgeving

Virtual OV biedt een gecontroleerde virtuele omgeving waarin alle mogelijke reisscenario's geoefend kunnen worden, ongeacht externe factoren. Dit stelt reisbuddies in staat om:

  • Specifieke situaties te herhalen zo vaak als nodig
  • Geleidelijk de complexiteit op te bouwen
  • Cliรซnten voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen in een veilige setting

Complementaire tool

Virtual OV vervangt reisbuddies niet, maar versterkt hun rol. Het platform:

  • Bereidt cliรซnten beter voor op echte reizen
  • Geeft reisbuddies extra hulpmiddelen voor effectieve begeleiding
  • Maakt de overgang naar zelfstandig reizen geleidelijker

Door Virtual OV te integreren in hun werkwijze, kunnen reisbuddies hun cliรซnten nog beter ondersteunen op hun weg naar zelfstandigheid in het openbaar vervoer.

Welke VR-headsets zijn geschikt voor Virtual OV?

Voor een optimale ervaring met Virtual OV zijn krachtige standalone VR-headsets nodig die de complexe virtuele omgeving kunnen verwerken. De volgende headsets zijn geschikt voor het draaien van Virtual OV:

-  HTC Vive Focus
-  Meta Quest 3
-  Pico 4

Deze VR-brillen beschikken over voldoende rekenkracht om de gedetailleerde en interactieve Virtual OV-omgeving soepel weer te geven. Ze bieden de nodige prestaties voor een meeslepende en responsieve ervaring tijdens het navigeren door virtuele openbaar vervoerscenario's.

Het is belangrijk op te merken dat deze headsets standalone apparaten zijn, wat betekent dat ze geen externe computer nodig hebben om te functioneren. Dit maakt ze ideaal voor flexibel gebruik in verschillende trainingsomgevingen.

Bovendien ondersteunen deze headsets allemaal 6DoF (Zes Graden van Vrijheid), wat essentieel is voor de volledige interactieve ervaring die Virtual OV biedt. Hierdoor kunnen gebruikers zich vrij bewegen in de virtuele ruimte en natuurlijk interacteren met de omgeving, wat cruciaal is voor het oefenen van praktische vaardigheden in het openbaar vervoer.