Virtual OV en de aansluiting bij kerndoelen en leerlijnen!
Praktisch leren reizen voor meer zelfstandigheid en maatschappelijke participatie in het VSO
Voor jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) is het ontwikkelen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid essentieel. Virtual OV speelt hierin een bijzondere rol door voor jongeren de drempel te verlagen richting het zelfstandig te reizen met het openbaar vervoer. Maar hoe sluit dit precies aan bij de kerndoelen en leerlijnen van het VSO?
Binnen het VSO staan brede ontwikkeling en maatschappelijke participatie centraal. De leerlijnen van de CED-Groep, waar Virtual OV op aansluit, benadrukken het belang van praktische vaardigheden die jongeren voorbereiden op hun toekomst in werk, dagbesteding, wonen en vrije tijd. Zo vormt de leerlijn “Voorbereiding op dagbesteding en arbeid” een stevige basis, waarin jongeren leren plannen, organiseren en uitvoeren van dagelijkse taken. Zelfstandig reizen draagt hier direct aan bij; het is een concrete vaardigheid die bijdraagt aan het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van jongeren.
Deze leerlijn is opgezet vanuit de CED-leerdoelen, die concrete en meetbare ontwikkelingsdoelen bevatten zoals het leren instructies en procedures op te volgen, arbeidsmatige taken planmatig uit te voeren, kwaliteit leveren in arbeidssituaties, en het ontwikkelen van een werkhouding gericht op aandachtig en gemotiveerd handelen. Virtual OV biedt een praktische invulling die aansluit bij deze doelen door jongeren te helpen zelfstandig openbaar vervoer te gebruiken en zo dagelijkse taken buiten school te plannen en uit te voeren.
Daarnaast is er de leerlijn “Mens en Maatschappij”, waarin burgerschapsvorming en het sociale functioneren centraal staan. Zelfstandig reizen geeft jongeren de kans om volwaardig deel te nemen aan de samenleving, contacten aan te gaan en hun eigen verantwoordelijkheden te nemen. Dit versterkt niet alleen hun sociale vaardigheden, maar ook hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Naast de CED-leerdoelen sluit Virtual OV ook goed aan bij de bredere wettelijke kerndoelen van het SLO voor het vso. Deze SLO-doelen bieden een wettelijk kader waarbinnen scholen hun onderwijs vormgeven en richten zich op brede ontwikkeling, maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid, zonder altijd concreet te zijn. De CED-leerlijnen geven invulling aan deze SLO-doelen door ze te vertalen naar praktische en meetbare onderwijsactiviteiten. Virtual OV ondersteunt daarmee zowel SLO-kerndoelen als CED-leerdoelen.
Virtual OV ondersteunt dus niet alleen het leren reizen, maar ook de brede ontwikkeling van jongeren binnen het VSO. Het draagt bij aan vakgebiedoverstijgende doelen zoals het functioneren in leren, werken en burgerschap. Zo bereiden we jongeren stap voor stap voor op een zelfstandiger en actiever leven, waarin zij volwaardig mee kunnen doen in de samenleving.
Zelfstandig reizen met Virtual OV is daarom veel meer dan een praktische vaardigheid; het is een belangrijke stap naar zelfredzaamheid en participatie in de maatschappij. Hiermee geven we jongeren in het VSO de kansen en mogelijkheden die zij verdienen.
Ontdek hoe Virtual OV het verschil maakt in het leven van jongeren en hoe het bijdraagt aan hun toekomst!










