Virtual OV en de aansluiting bij kerndoelen en leerlijnen!

Changefied B.V.

Praktisch leren reizen voor meer zelfstandigheid en maatschappelijke participatie in het VSO

Voor jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) is het ontwikkelen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid essentieel. Virtual OV speelt hierin een bijzondere rol door voor jongeren de drempel te verlagen richting het zelfstandig te reizen met het openbaar vervoer. Maar hoe sluit dit precies aan bij de kerndoelen en leerlijnen van het VSO?


Binnen het VSO staan brede ontwikkeling en maatschappelijke participatie centraal. De leerlijnen van de CED-Groep, waar Virtual OV op aansluit, benadrukken het belang van praktische vaardigheden die jongeren voorbereiden op hun toekomst in werk, dagbesteding, wonen en vrije tijd. Zo vormt de leerlijn “Voorbereiding op dagbesteding en arbeid” een stevige basis, waarin jongeren leren plannen, organiseren en uitvoeren van dagelijkse taken. Zelfstandig reizen draagt hier direct aan bij; het is een concrete vaardigheid die bijdraagt aan het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van jongeren.


Deze leerlijn is opgezet vanuit de CED-leerdoelen, die concrete en meetbare ontwikkelingsdoelen bevatten zoals het leren instructies en procedures op te volgen, arbeidsmatige taken planmatig uit te voeren, kwaliteit leveren in arbeidssituaties, en het ontwikkelen van een werkhouding gericht op aandachtig en gemotiveerd handelen. Virtual OV biedt een praktische invulling die aansluit bij deze doelen door jongeren te helpen zelfstandig openbaar vervoer te gebruiken en zo dagelijkse taken buiten school te plannen en uit te voeren.


Daarnaast is er de leerlijn “Mens en Maatschappij”, waarin burgerschapsvorming en het sociale functioneren centraal staan. Zelfstandig reizen geeft jongeren de kans om volwaardig deel te nemen aan de samenleving, contacten aan te gaan en hun eigen verantwoordelijkheden te nemen. Dit versterkt niet alleen hun sociale vaardigheden, maar ook hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.


Naast de CED-leerdoelen sluit Virtual OV ook goed aan bij de bredere wettelijke kerndoelen van het SLO voor het vso. Deze SLO-doelen bieden een wettelijk kader waarbinnen scholen hun onderwijs vormgeven en richten zich op brede ontwikkeling, maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid, zonder altijd concreet te zijn. De CED-leerlijnen geven invulling aan deze SLO-doelen door ze te vertalen naar praktische en meetbare onderwijsactiviteiten. Virtual OV ondersteunt daarmee zowel SLO-kerndoelen als CED-leerdoelen.


Virtual OV ondersteunt dus niet alleen het leren reizen, maar ook de brede ontwikkeling van jongeren binnen het VSO. Het draagt bij aan vakgebiedoverstijgende doelen zoals het functioneren in leren, werken en burgerschap. Zo bereiden we jongeren stap voor stap voor op een zelfstandiger en actiever leven, waarin zij volwaardig mee kunnen doen in de samenleving.


Zelfstandig reizen met Virtual OV is daarom veel meer dan een praktische vaardigheid; het is een belangrijke stap naar zelfredzaamheid en participatie in de maatschappij. Hiermee geven we jongeren in het VSO de kansen en mogelijkheden die zij verdienen.


Ontdek hoe Virtual OV het verschil maakt in het leven van jongeren en hoe het bijdraagt aan hun toekomst!

Jongen met VR-bril traint in Virtual Reality om zelfstandig met het openbaar Vervoer te gaan reizen
door Tim van+Dam 19 oktober 2025
Ontdek hoe Virtual OV, neurodivergente jongeren zoals degenen met autisme helpt om reisvaardigheden te ontwikkelen via versterking van het procedureel geheugen.
Illustratie van een uit het voortgezet speciaal onderwijs die met behulp van virtual reality
door Tim van+Dam 1 oktober 2025
Ontdek hoe de arbeidsmarkt steeds hogere eisen stelt aan zelfstandig reizen voor VSO-leerlingen en hoe scholen hen met innovatieve methoden voorbereiden op werk en stage, inclusief het versterken van burgerschaps- en zelfredzaamheidsvaardigheden.
Provincie Noord Holland en Changefied bieden Virtual OV voor het Speciaal Onderwijs
door Tim van+Dam 17 september 2025
Provincie Noord Holland en Changefied bieden Virtual OV voor het Voorgezet Speciaal Onderwijs in Noord-Holland Noord, Haarlem/IJmond en Gooi en Vechtstreek
A person wearing VR goggles at a bus stop, holding a tablet. The goggles read
door Tim van+Dam 2 september 2025
Virtual OV vergroot zelfredzaamheid en arbeidsparticipatie via VR-trainingen, verlaagt zorg- en vervoerskosten en stimuleert inclusie en duurzaamheid.
Back to school Blog
door Tim van+Dam 21 augustus 2025
Back to School: Durf je reis te maken met Virtual OV !
Blog Neurodivergentie en vakantie
door Tim van Dam 7 juli 2025
Ontdek hoe neurodivergente reizigers (zoals mensen met autisme of een licht verstandelijke beperking) zich beter kunnen voorbereiden op reizen met het openbaar vervoer dankzij Virtual OV. Inclusief tips en oplossingen voor stressvrij en inclusief reizen.
Blog Transfer of Learning
door tim 30 mei 2025
Transfer of learning, oftewel leertransfer, is het proces waarbij kennis, vaardigheden en inzichten die in de ene context zijn opgedaan, succesvol worden toegepast in een nieuwe situatie. Dit principe is de kern van effectief onderwijs en training: leren is pas waardevol als het geleerde daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. In deze blog lees je hoe virtual reality leren zorgt voor betere leertransfer en waarom dit essentieel is voor duurzaam en toekomstbestendig onderwijs.
Virtual OV en de overheid
door tim 9 mei 2025
Ontdek hoe Virtual OV gemeenten helpt bij het realiseren van inclusiviteitsdoelstellingen en de Lokale Inclusie Agenda (LIA). Vergroot toegankelijkheid en bespaar op doelgroepenvervoer met deze innovatieve VR-oplossing!
Impact van 6DoF VR voor Neurodivergenten
door jade 29 april 2025
Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich razendsnel tot een waardevol hulpmiddel voor neurodivergente mensen. Vooral de nieuwste generatie VR-technologie, met zes vrijheidsgraden (6DoF), biedt unieke kansen voor het trainen van sociale vaardigheden en het vergroten van zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren die bijvoorbeeld autisme hebben.
Blog
door Brenda van Es 8 april 2025
Virtual OV biedt een innovatieve oplossing voor een belangrijke vraag binnen het speciaal onderwijs: hoe leren we kinderen zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Voor leerkracht Very, werkzaam bij KPO Speciaal Onderwijs De Kameleon in Roosendaal, heeft Virtual OV veel meer gebracht dan alleen oefening in reisvaardigheden. Het VR-leerplatform vergroot namelijk het zelfvertrouwen én de zelfstandigheid bij haar leerlingen. In dit artikel delen we haar ervaringen en bespreken we de impact van Virtual OV.
Show More