Blog

by tim
•
30 May 2025
Transfer of learning, oftewel leertransfer, is het proces waarbij kennis, vaardigheden en inzichten die in de ene context zijn opgedaan, succesvol worden toegepast in een nieuwe situatie. Dit principe is de kern van effectief onderwijs en training: leren is pas waardevol als het geleerde daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. In deze blog lees je hoe virtual reality leren zorgt voor betere leertransfer en waarom dit essentieel is voor duurzaam en toekomstbestendig onderwijs.

by jade
•
29 April 2025
Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich razendsnel tot een waardevol hulpmiddel voor neurodivergente mensen. Vooral de nieuwste generatie VR-technologie, met zes vrijheidsgraden (6DoF), biedt unieke kansen voor het trainen van sociale vaardigheden en het vergroten van zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren die bijvoorbeeld autisme hebben.

by Brenda van Es
•
8 April 2025
Virtual OV biedt een innovatieve oplossing voor een belangrijke vraag binnen het speciaal onderwijs: hoe leren we kinderen zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Voor leerkracht Very, werkzaam bij KPO Speciaal Onderwijs De Kameleon in Roosendaal, heeft Virtual OV veel meer gebracht dan alleen oefening in reisvaardigheden. Het VR-leerplatform vergroot namelijk het zelfvertrouwen én de zelfstandigheid bij haar leerlingen. In dit artikel delen we haar ervaringen en bespreken we de impact van Virtual OV.

by jade
•
20 March 2025
Dutch Virtual Public Transport, een innovatieve spin-off van het succesvolle Virtual OV leerplatform, kondigt met trots de lancering aan van hun nieuwe Virtual Reality-ervaring op de Meta Store. Deze baanbrekende applicatie, ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse vervoersorganisaties, is ontworpen om internationale bezoekers vertrouwd te maken met het Nederlandse openbaar vervoer, terwijl de applicatie ook neurodivergente mensen ondersteunt bij het zelfredzaam worden in het OV.

by jade
•
17 March 2025
Zelfstandigheid en Ouderondersteuning in Leerlingenvervoer: De Rol van Gemeenten, Onderwijs en Virtual OV
Recent nieuws laat zien dat gemeenten steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs bij ouders leggen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kunnen gemeenten, onderwijsinstellingen, én innovatieve oplossingen zoals Virtual OV samenwerken om jongeren zelfstandiger te maken en ouders tegelijkertijd de juiste ondersteuning te bieden?

by Brenda van Es
•
3 March 2025
Hoe kunnen we jongeren met autisme helpen om zelfstandiger te worden en meer van de wereld te ontdekken? Gedragsdeskundige Joke de Haan deelt haar inzichten over het gebruik van Virtual OV om jongeren met autisme te leren reizen met het openbaar vervoer. Dit innovatieve hulpmiddel biedt meer dan alleen vervoer van A naar B - het stimuleert persoonlijke groei en onafhankelijkheid.