Mobiliteitsuitdagingen bij stagiairs

Changefied B.V.

Mobiliteitsuitdagingen bij stagiairs


In onze gesprekken met onderwijsinstellingen horen we steeds vaker over een groeiend probleem: studenten die moeite hebben met zelfstandig reizen met het openbaar vervoer. Deze beperkte mobiliteitsvaardigheden hebben verstrekkende gevolgen, vooral als het gaat om stages en de toekomstige carrières van leerlingen.



We zien dat veel studenten onzeker zijn over het navigeren met het openbaar vervoer. Ze missen praktische vaardigheden zoals het plannen van routes, het begrijpen van dienstregeling of het inschatten van reistijden. Dit beperkt niet alleen hun stagemogelijkheden, maar ook hun persoonlijke ontwikkeling en toekomstperspectieven.


Technologische Innovatie als Oplossing

Als ontwikkelaars van educatieve technologie hebben we ons afgevraagd: hoe kunnen we dit probleem aanpakken? Het resultaat van ons onderzoek en ontwikkeling is Virtual OV, een innovatief VR-platform dat studenten helpt om in een veilige, virtuele omgeving praktische reisvaardigheden te ontwikkelen.


Virtual OV biedt een realistische simulatie van openbaar vervoer scenario's. Studenten kunnen oefenen met het kopen van kaartjes, in- en uitstappen en zelfs het omgaan met onverwachte situaties. Het mooie is dat ze dit allemaal kunnen doen in hun eigen tempo, zonder de stress van een echte OV-situatie.


Natuurlijk is Virtual OV geen standalone oplossing. Het werkt het beste als onderdeel van een breder onderwijsprogramma. We moedigen scholen aan om het te integreren in lessen over zelfredzaamheid of loopbaanoriëntatie. Workshops waar leerlingen samen kunnen oefenen blijken ook zeer effectief.


De Toekomst van Mobiliteitstraining

Als ontwikkelaars geloven we sterk in de kracht van technologie om levens te verbeteren. Met Virtual OV streven we ernaar onderwijsprofessionals te ondersteunen in hun missie om studenten voor te bereiden op een succesvolle toekomst. Door deze innovatieve tool in te zetten, kunnen we samen werken aan een generatie studenten die met vertrouwen de wereld in stapt.


We zijn benieuwd naar uw gedachten en ervaringen. Hoe ziet u de rol van technologie in het overwinnen van reisangst bij studenten? Laten we samen verkennen hoe we Virtual OV kunnen inzetten om elke leerling te helpen hun volle potentieel te bereiken.



Blog Neurodivergentie en vakantie
door Tim van Dam 7 juli 2025
Ontdek hoe neurodivergente reizigers (zoals mensen met autisme of een licht verstandelijke beperking) zich beter kunnen voorbereiden op reizen met het openbaar vervoer dankzij Virtual OV. Inclusief tips en oplossingen voor stressvrij en inclusief reizen.
Blog Transfer of Learning
door tim 30 mei 2025
Transfer of learning, oftewel leertransfer, is het proces waarbij kennis, vaardigheden en inzichten die in de ene context zijn opgedaan, succesvol worden toegepast in een nieuwe situatie. Dit principe is de kern van effectief onderwijs en training: leren is pas waardevol als het geleerde daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. In deze blog lees je hoe virtual reality leren zorgt voor betere leertransfer en waarom dit essentieel is voor duurzaam en toekomstbestendig onderwijs.
Virtual OV en de overheid
door tim 9 mei 2025
Ontdek hoe Virtual OV gemeenten helpt bij het realiseren van inclusiviteitsdoelstellingen en de Lokale Inclusie Agenda (LIA). Vergroot toegankelijkheid en bespaar op doelgroepenvervoer met deze innovatieve VR-oplossing!
Impact van 6DoF VR voor Neurodivergenten
door jade 29 april 2025
Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich razendsnel tot een waardevol hulpmiddel voor neurodivergente mensen. Vooral de nieuwste generatie VR-technologie, met zes vrijheidsgraden (6DoF), biedt unieke kansen voor het trainen van sociale vaardigheden en het vergroten van zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren die bijvoorbeeld autisme hebben.
Blog
door Brenda van Es 8 april 2025
Virtual OV biedt een innovatieve oplossing voor een belangrijke vraag binnen het speciaal onderwijs: hoe leren we kinderen zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Voor leerkracht Very, werkzaam bij KPO Speciaal Onderwijs De Kameleon in Roosendaal, heeft Virtual OV veel meer gebracht dan alleen oefening in reisvaardigheden. Het VR-leerplatform vergroot namelijk het zelfvertrouwen én de zelfstandigheid bij haar leerlingen. In dit artikel delen we haar ervaringen en bespreken we de impact van Virtual OV.
Virtual Public Tranport
door jade 20 maart 2025
Dutch Virtual Public Transport, een innovatieve spin-off van het succesvolle Virtual OV leerplatform, kondigt met trots de lancering aan van hun nieuwe Virtual Reality-ervaring op de Meta Store. Deze baanbrekende applicatie, ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse vervoersorganisaties, is ontworpen om internationale bezoekers vertrouwd te maken met het Nederlandse openbaar vervoer, terwijl de applicatie ook neurodivergente mensen ondersteunt bij het zelfredzaam worden in het OV.
Zelfstandigheid en Ouder- ondersteuning in Leerlingenvervoer
door jade 17 maart 2025
Zelfstandigheid en Ouderondersteuning in Leerlingenvervoer: De Rol van Gemeenten, Onderwijs en Virtual OV Recent nieuws laat zien dat gemeenten steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs bij ouders leggen. Dit roept de belangrijke vraag op: hoe kunnen gemeenten, onderwijsinstellingen, én innovatieve oplossingen zoals Virtual OV samenwerken om jongeren zelfstandiger te maken en ouders tegelijkertijd de juiste ondersteuning te bieden?
Virtual OV voor autisme
door Brenda van Es 3 maart 2025
Hoe kunnen we jongeren met autisme helpen om zelfstandiger te worden en meer van de wereld te ontdekken? Gedragsdeskundige Joke de Haan deelt haar inzichten over het gebruik van Virtual OV om jongeren met autisme te leren reizen met het openbaar vervoer. Dit innovatieve hulpmiddel biedt meer dan alleen vervoer van A naar B - het stimuleert persoonlijke groei en onafhankelijkheid.
Dmitri teaching a child how to use Public Transport in virtual reality.
door Brenda van Es 19 februari 2025
 
BLOG Taalachterstand
door Brenda van Es 31 januari 2025
In een wereld waar zelfstandigheid en mobiliteit steeds belangrijker worden, biedt het Virtual Reality leerplatform 'Virtual OV' een veelbelovende oplossing voor leerlingen. Met name voor leerlingen met een taalachterstand op Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht blijkt deze innovatieve lesmethode effectief. Marloes Heidekamp, docent en ICT-coördinator, deelt haar positieve ervaringen met deze innovatieve lesmethode.
Show More